Tervetuloa Blogiini

TÄMÄ BLOGI EI SISÄLLÄ LUOTETTAVAA TIETOA. TÄMÄ ON YHDEN IHMISEN NÄKÖKULMA YHTEISKUNNASTA, JOTEN SUHTAUDU SISÄLTÖÖN KRIITTISESTI. SAATAN ESITTÄÄ JOTKIN ASIAT VÄLILLÄ TURHANKIN PAINAVASTI, JOTEN BLOGINI MALTILLINEN SUODATTAMINEN LIENEE SUOTAVAA ;)

keskiviikko 16. syyskuuta 2009

MEKAP1/2 Mediakasvatus näkyy arjessa

Huomenta!

Käsite Mediakasvatus

Mediakasvatus ei sanana ennen tätä kurssia
herättänyt juurikaan mitään mielikuvaa. Nyt olen muuttanut
vaistomaisesti ajattelutapaani ymmärtääkseni mediakasvatusta.
Olen seurannut tämän viikon puheenaiheita ja uutisia enemmän
mediakasvatuksen näkökulmasta.

Kriittinen median käyttäjä

Ensinnäkin media kasvattaa nykyään sekä lapsia että aikuisia.
Medialla on todella vahva merkitys ihmisten muodostaessa
mielipiteitään asioista, joista heillä ei ole omakohtaista
kokemusta. Ihmiset puhuvat median välityksellä kuulemistaan
asioista kuin omana tietonaan. Kritiikki mediaa kohtaan ei
olekaan kehittynyt samaan tahtiin kuin median lisääntyminen
ihmisten jokapäiväisessä elämässä. Vaikuttaa siltä, että nykyään

ihmiset osaavat suhtautua kriittisesti internetin keskustelupalstoihin, mutta esimerkiksi tietotoimistojen ja poliittisen tiedonannon julkaisemiin uutisiin luotetaan aivan liian sinisilmäisesti. Tästä luin 2000-luvun alkupuolella
kirjoitetun journalismin artikkelin. Varsin kiinnostavia asioita voi löytää osoitteesta http://journalismi.uta.fi/index.php?page=artikkelit&type=artikkelit&id=45

TV:ssä on yhä enemmän "Karpolla on asiaa" -tyylisiä ajankohtaisohjelmia, joiden tarkoitus on suhtautua kriittisesti yhteiskunnalle tarjottuun tietoon politiikasta ja yhteiskunnasta. Tällaiset ohjelmat lisäävät ihmisten kriittisyyttä, mutta samalla
se lisää ihmisten epätietoisuutta. Itse en siis ihan joka tapauksessa liputtaisi kriittisyyden nimiin.

Mediakasvatuksen ääriviivat

Mediakasvatus ei olekaan mielestäni pelkästään ikärajojen
asettamista. Myös esimerkiksi jonkin asian yksioikoinen
tuomitseminen mediassa ohjaa myös mediaa seuraavia ihmisiä
tuomitsemaan kyseinen asia. Median suunnittelijat ovat
todella ammattimaisia ohjailemaan yhteiskuntaa niihin
reaktioihin, mihin halutaan. Raha on usein painavin ratkaisu
median suunnitteluun. Miljoonat ja miljoonat mainokset yrittävät
saada ihmiset kiinnostumaan tuotteestaan. Tässäkin sivutaan
mediakasvatuksen ideologiaa. Ihmisten vilpittömyyttä käytetään
hyväksi melko karskillakin tavalla. Politiikassa tapa käyttää
mediaa on samanlainen.

Onneksi tässä on Suomen perustuslaki tullut jo osin vastaan.
Esimerkiksi lasten aitouden käyttäminen mainostuksessa on osin
laitonta. Myös lapsille mainostaminen on rajattu laissa
eettisemmäksi.

Mediakasvatuksesta löytyy suomen kielellä hyviä asioita sivulta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mediakasvatus. Tässä en ota
kuitenkaan kantaa lähteen luotettavuuteen, joten lukekoon sitä
kukin omalla kriittisyydellään;)

Esimerkkejä tältä viikolta

Suurmaat kuten Venäjä ja USA pitävät median kautta mahdollisimman
tarkkaan hallittua imagoa. Tämä on täysin tulkittavissa
mediakasvatukseksi. Arctic Sean kaappaustapaus särähti monen
mediaa seuraavan korvaan, sillä asiasta paljastuikin monta eri
tarinaa. Tämä saa ihmiset hämmennyksiin, sillä tulee tunne, mihin
uutistoimistoon voidaankaan enää luottaa.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/arctic-sean-saapuminen-kanarialle-viivastyy/155982

USA:n moraalinkohotusuutisista ajankohtaisin lienee erään
jättipankin johtajan luopuminen yksityiskoneiden käytöstä
vapaa-ajan matkoillaan. Tästäkin USA piti huolen, että koko
maailma kuulee uutisen, sillä teko kuulostaa hyvin sympaattiselta.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/jattipankin-johtaja-luopui-yksityiskoneiden-kaytosta/155909

Viimeinen mediakasvatusta kohahduttava uutinen on taannoin
mediakikuli Rupert Murdochin avautuminen sanomalehtien
tulevaisuudesta. Muun muassa Timesin ja Wall Street Journalin
omistaja pamauttaa, että vuoteen 2030 mennessä sanomalehdet
tulevat häviämään maailmasta lähes kokonaan. Tämä on suuri muutos
mediassa, sillä painetulla tekstillä on tähän asti ollut ihmisten
ajatuksissa luotettavampi imago kuin nettiviestinnässä.
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Rupert+Murdoch+povaa+painettujen+sanomalehtien+kuolevan+2030-luvulla/1135249354305

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti